Напевно, немає батьків, які б не хотіли, щоб їхня дитина виросла здоровою, щасливою, розумною і всебічно розвиненою. Проте не варто надмірно захоплюватися і завантажувати малюка усілякими заняттями та курсами, оскільки кожному віку відповідає свій рівень інтелектуального розвитку дитини.

Що ж таке інтелектуальний розвиток дитини?

Це рівень і швидкість розумових процесів: здатність порівнювати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки, розвиток мови і здатність до самонавчання. Все це не обумовлено і заздалегідь не закладено в дитині: лише від батьків залежить, як швидко вона навчиться самостійно мислити. Ці процеси, наприклад, можна прискорити, сповільнити або, навіть, зупинити на якомусь етапі.

Спочатку тренування інтелекту проводиться у вигляді гри, поступово задачі мають ускладнюватися. Інтелект і розвиток розумових здібностей дитини перших трьох років життя вважаються найважливішими для навчання і розвитку: саме в цей період відбувається бурхливий розвиток клітин кори головного мозку, який по досягненню шестирічного віку на 90% завершується. Ось чому так важливо на ранніх етапах життя дитини вчасно виявити (помітити, побачити) ймовірні порушення (відхилення) в розвитку дитини, щоб не втрачати дорогоцінний час для того, щоб їй допомогти.

Розвиваючи інтелект малюка, слід використовувати його вроджені здібності, невгамовне прагнення до пізнання світу, щоб у повній мірі розкрити закладений в ньому природній потенціал. Вчені довели, що мозок росте і розвивається лише тоді, коли працює. Чим інтенсивнішим є навантаження на мозок дитини в перші роки життя, тим краще розвивається її інтелект. Щоб довести це, зовсім не обов’язково проводити коштовні дослідження. Варто порівняти розумовий розвиток дитини першого року життя, яка виховується в дитячому будинку, і її «домашнього» однолітка. Навіть у найкращому виховному закладі, де діти забезпечені раціональним харчуванням, гарним одягом, дорогими іграшками, персонал, неможливо надати кожній дитині можливість повноцінного спілкування. Переважну більшість часу діти належать самі собі і вимушені споглядати одну і ту ж картину, гратися одними і тими ж іграшками. «Домашня» дитина постійно спілкується з мамою та іншими членами родини, рухається (на руках дорослого, повзає, пізніше - ходить) по оселі, на вулиці, в гостях у родичів і отримує нові враження, які стимулюють розвиток мозку. Окрім цього, позитивний вплив на розвиток інтелекту дитини раннього віку має активна рухливість. Чим кращі рухливі навички у малюка, тим вищий рухливий інтелект, який, в свою чергу, стимулює формування вищих відділів головного мозку. Отже, чим більше ви, батьки, стимулюєте фізичний розвиток дитини, тим вищий його інтелектуальний та емоційний розвиток. Для розвитку малюка вдома не обмежуйте його в руховій активності, створіть в помешканні всі умови для того, щоб він міг бігати, стрибати, повзати. Займайтесь з ним разом ранковою зарядкою і гімнастичними вправами протягом дня. Сьогодні ми можемо спостерігати як деякі «продвинуті» батьки з різних причин надають малюкам доступ до комп`ютерів, планшетів, ґаджетів тощо і пишаються їхніми неперевершеними успіхами в опануванні складної техніки. Та коли настає час йти до школи, з`ясовується, що добре читаюча і вільно володіюча комп’ютером дитина не може впоратися із звичайним олівцем і зазнає труднощів на письмі та малюванні, тому що недорозвинена дрібна моторика рук. Для розвитку розумових здібностей дитини заохочуйте допитливість малюка. Намагайтесь відповідати на всі його питання, не відмахуючись від нього: «Відчепись, мені ніколи. Піди пограй іграшками». Дитина росте, пізнаючи світ, і кожен день збільшується кількість питань «чому?» і «навіщо?». Відповідайте на питання зрозуміло, просто і переконливо, не обмежуючись «підростеш – дізнаєшся», «рано тобі ще про це говорити». Дитина, яка належить більше часу сама собі, задасть ці питання іншим людям і отримає відповіді, які не завжди відповідають віку і рівню розвитку. Щоб розвиток інтелекту не гальмувався на одному рівні, відкладіть усі справи і проведіть час з дитиною, якщо бачите, що її щось непокоїть або щось не виходить в грі. Не варто говорити: «Невже ти з таким простим завданням не можеш самостійно впоратися?». Так ви породжуєте в ній невпевненість у власних силах і небажання наступного разу звернутися за порадою і допомогою. Дитина потребує вашої уваги і заохочення, не дивлячись на те, що самостійність часто переходить в негативізм і впертість. Будьте терплячими, намагайтесь ненав’язливо керувати її суперечливими бажаннями, направляючи їх в потрібне вам русло.

Розвиваємо інтелект малюка: навчання у формі гри

Чимало батьків знайомлять своїх грудничків з літерами, іноземними мовами і класичною музикою раніше, ніж ті стають на ноги, і за деякий час демонструють оточуючим їхні фантастичні успіхи. У кожної дитини є достатньо можливостей для самонавчання. Задача батьків – лише допомогти їй реалізувати ці можливості. Проводьте навчання у формі гри, адже діти полюбляють навчатися весело і цікаво. Створіть у своєму будинку обстановку, яка сприяє розвитку дитини, за допомогою спортивних снарядів, будівельних кубиків, конструкторів, книг, малюнків. Але не форсуйте навчання, прагнучи до рекордних досягнень, не вимагайте від дитини негайних результатів в читанні, малюванні, іноземних мовах. Враховуйте вікові та індивідуальні особливості дитини, які не дозволяють перестрибувати через сходинки пізнання. Тому що на кожній стадії свого розвитку всі діти вирішують ті чи інші психологічні задачі. «Не смикайте траву, щоб вона швидше росла». Ваша дитина вже прекрасна, тому що вона ваша, неповторна і унікальна! Не намагайтесь виростити «генія». Якщо дитина з усіх сил намагається порадувати вас своїми успіхами, але не завжди це виходить, не сваріть і не називайте її навіть жартома «тупим», «безмозглим», «нерозумним» тощо. Від образи і відчаю вона втратить інтерес до навчання і негативно почне ставитися до будь-яких занять. З радістю реагуйте на найменші досягнення, хваліть і заохочуйте, винагороджуйте, не жаліючи добрих слів. Труднощі у навчанні не повинні підривати вашу взаємну любов. Кожній дитині належить пройти свій шлях розвитку, а ваша задача – допомогти їй подолати цей шлях, бути поруч, не відбиваючи природної жаги пізнання і не позбавляючи її радісного і щасливого дитинства…

Висоцька Ірина Миколаївна – практичний психолог КЗ «Черкаська міська дитяча лікарня ЧМР»
Кiлькiсть переглядiв: 208

Коментарi